Książki, które przeczytałam w 2020 roku część I

W grudniu zeszłego roku spisując swoje noworoczne postanowienia, jak zwykle dołożyłam małe wyzwanie czytelnicze. Mianowicie, moim celem na rok 2020 było przeczytanie 25 książek. W tym wpisie postanowiłam podzielić się z Wami krótkimi recenzjami ośmiu pierwszych książek, które miałam okazje przeczytać w tym roku. Spodziewajcie się kolejnych części tego wpisu i trzymajcie kciuki, aby udało się spełnić to postanowienie. 


Głaskologia. Faktyczne reguły motywowania i rozumienia motywacji. Miłosz Brzeziński

Miłosza Brzezińskiego, autora książki, odkryłam przez podcasty Owsiana oraz Po ludzku o pieniądzach. I tak mi zaimponował sposobem wypowiadania się oraz wiedzą, że postanowiłam sięgnąć po jego książki. Zaczęłam od Głaskologi i zdecydowanie był to dobry wybór. W skrócie to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce być lepszym człowiekiem. Pokazuje, jak wielką wartość mają nasze słowa wypowiadane do innych; małżonków, dzieci, pracowników. Autor podkreśla jak ważne jest chwalenie, wyjaśnia jak zachować odpowiednie proporcje w tej sztuce, tak aby nie przesadzić, oraz podpowiada, w jaki sposób wykorzystywać okazje do dawania komplementów. Uważam, że każdy pracodawca i rodzic powinien przeczytać tę książkę, choć polecam ją wszystkim (nie jestem ani jednym, ani drugim, a dużo z niej wyniosłam).

Będzie bolało. Sekretny dziennik młodego lekarza. Adam Kay

Tutaj zadziałała na mnie siła marketingu, gdyż wielokrotnie widziałam lub słyszałam reklamę tej pozycji. Muszę przyznać, że rozbawił mnie tekst o pielęgniarce i Michaelu Jacksonie. Jednak trochę mylnie odczytałam tą reklamę. Myślałam, że cała książka będzie właśnie takim zbiorem zabawnych historii ze środowiska medycznego. Jednak, nic bardziej mylnego, jest ona pełna gorzkich przemyśleń młodego lekarza na temat jego pracy. Podsumowując, lekturę czyta się bardzo szybko, nie jest to może dzieło wybitne, ale pozwala z innej strony spojrzeć na warunki panujące w służbie zdrowia. 

Wykorzystuję, nie marnuję. 52 wyzwania zero waste. Sylwia Majcher

Odkąd zaczęłam się bardziej interesować ruchem zero waste, to częściej sięgam po tego typu pozycje. W tej konkretnej książce znajdziecie różne sposoby i pomysły na ograniczenie zbędnych rzeczy w swoim życiu oraz wskazówki i wywiady z ekspertami związane z szeroko pojętą ekologią. Książka ta jest przeznaczona dla początkujących w temacie less waste. Osoby bardziej obeznane w tych sprawach mogą być trochę zawiedzione, bo raczej nie znajdą w niej nic odkrywczego. Nie mniej jednak, jeżeli zastanawiacie się jakie nawet małe zmiany możecie wprowadzić do swojego życia, aby pomóc naszej planecie, to jest to pozycja dla was. 

Zaufanie, czyli waluta przyszłości. Moja droga od zera do 7 milionów z bloga. Michał Szafrański

Bardzo lubię bloga Michała Szafrańskiego Jak oszczędzać pieniądze, uważam, że jest to bardzo wartościowe źródło informacji. Dlatego też, z chęcią sięgnęłam po jego książkę. Nie dotyczy ona jednak oszczędzania, a zaufania. Książka jest bardzo motywująca i stanowi źródło inspiracji, szczególnie dla osób, które działają w sieci. Michał opisuje swoją drogę od pracy na etacie do prowadzenia biznesu całkowicie opartego na transparentności. A to wszystko poparte analizą pojawiających się przeszkód, odniesionych porażek i sukcesów. 

Kochaj. Regina Brett

Myślę, że Reginę kojarzy wiele osób w Polsce.  Świadczy o tym fakt, iż wszystkie jej dzieła stały się bestsellerami w Polsce, a sama autorka bardzo ciepło się wypowiada o naszym kraju i z chęcią przyjeżdża na spotkania autorskie. Podobnie, jak w przypadku innych książek Regiony Brett, ta pozycja to zbiór 50 felietonów. Kochaj skłania do refleksji i jest pełna inspirujących cytatów. Jednak uważam, iż jest to najsłabsza książka ze wszystkich dzieł autorki, które dotychczas przeczytałam (Bóg nigdy nie mruga, Bóg zawsze znajdzie Ci pracę, Jesteś cudem). Nie uważam jednak, że czas poświęcony na jej przeczytanie był zmarnowany. 

Sapiens od zwierząt do Bogów. Yuval Harari

Zdecydowanie jest to pozycja warta przeczytania. Historia ludzi w pigułce od samego początku naszych dziejów, aż po dywagacje o przyszłości, a wszystko to przedstawione w bardzo przystępny sposób. Sięgając po nią, bałam się że będzie to coś w rodzaju podręcznika do historii, a wiadomo, że nie kojarzy to się zbyt przyjemnie. Jednak bardzo się myliłam pozycja ta w ciekawy sposób łączy biologię, historię i kulturoznawstwo. Sapiens stał się światowym bestsellerem i wcale nie dziwię się dlaczego.


Jak nie dać sobą manipulować. Christel Petitcollin

Manipulator to człowiek, który jest mentalnym dzieckiem. Każdy może na takiego trafić w swoim życiu, dlatego ważna jest wiedza jak postępować z takim przypadkiem. Dotyczy to w szczególności osób wysoko wrażliwych. Mam mieszane uczucia co do tej książki, bo akurat w moje życie nie wniosła nic nowego, ale zdaję sobie sprawę, że dla wielu czytelników może być ona przełomowa. Wiele osób ma styczność z manipulatorami, nawet o tym nie wiedząc. 


Mówili, że jestem zbyt wrażliwa. Frederica Bosco

To książka dla osób, które odczuwają swoje emocje intensywniej, czyli osób wysoko wrażliwych. Osobiście, uważam, że mam kilka takich cech, które charakteryzują WWO, więc ten poradnik pozwolił mi zrozumieć siebie nieco lepiej. Nie we wszystkich kwestiach zgadzam się z autorką, ale polecam przeczytać i wynieść coś dla siebie. Nie mniej jednak, jeżeli nie uważacie siebie za osoby zbyt wrażliwe to raczej ta książka będzie dla Was stratą czasu.



Czytaliście którąś z tych książek? A może macie jakieś polecajki książkowe? Chętnie się zainspiruję ;)

19 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe pozycje przeczytałaś i tak patrzę, że nie znam żadnej z nich :) U mnie, w tym roku, jest pół na pół - przyjemność i inwestycja w rozwój. W tej drugiej kategorii, dominują książki o umyśle i mózgu, bo mam ostatnio zajawkę na lektury tego typu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie temat umysłu również bardzo ciekawi, muszę poszukać książek związanych z tym tematem :)

      Usuń
  2. Bardzo lubię książki Christel Petitcollin i chętnie przeczytam tę tą. Jak je czytam, to zawsze zaznaczam w nich, piszę notatki itd. Są całe kolorowe. I bardzo pomagają mi zrozumieć siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak często robię, wszelkie interesujące mnie rzeczy zaznaczam kolorowymi karteczkami;)

      Usuń
  3. Bardzo interesujące książki :) interesuje mnie Zero Waste, więc ta książka to coś dla mnie :) trzymam kciuki za realizację postanowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pokaźny zestaw ja może z 3 przeczytałam, ale jest nadzieja dla mnie, dziś syn poszedł pierwszy dzień do przedszkola po pół roku przerwy :-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby się udało znaleźć chwilę dla siebie i coś przeczytać :)

      Usuń
  5. nie znam żadnej z powyższych książek niestety...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do sięgnięcia po jakąś bo naprawdę warto :)

      Usuń
  6. Nie czytałam żadnej z tych ksiażek ale czytałam już o tej ostatniej książce i chetnie bym ją przeczytała bo mam coś z wrażliwca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie siegnęłam po nią, bo również zauważam u siebie cechy osób wysoko wrażliwych:)

      Usuń
  7. Nie znam żadnej . I ubolewam , że brakuje mi czasu na książki . Super spis fajnych książek

    OdpowiedzUsuń
  8. O ,,Głaskologii" słyszałam jakiś czas temu, wpadła mi w oko ta książka, ale jeszcze nie miałam jej w rękac. Christel Petticollin czytam, mam akurat tą książkę kupioną, ale nie przeczytałam. Adama Kaya już przeczytałam, a Reginę Brett też zdarza mi się czytać, aczkolwiek nie do końca wierzę w jej metody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi bardzo podobały się jej poprzednie książki, może dlatego, że czytałam je jak byłam młodsza, 'Kochaj' natomiast jest najsłabsza pozycją z jej dzieł, wg mnie.

      Usuń
  9. Przez moje ręce przechodzi ogromna ilość książek, ale o wspomnianych przez Ciebie jedynie słyszałam, jeszcze ich nie czytałam. Ale gdy tylko wpadną w moje czytelnicze łapki...;)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystkie tytuły są mi jeszcze nie znane, książka "Zaufanie, czyli waluta przyszłości" najbardziej mnie zainteresowała ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Better Me , Blogger